Ystäväni on tulossa ensi kertaa äidiksi ja yrittää räpiköidä lastentarvikemeressä koittaen selvittää, mitä tarvitaan ja mitä ei. Yksi asia kuitenkin on selvää - frendin on vallannut bugiskuume.
Hän on kovasti kysellyt meitsiltä eri mallien ominaisuuksista ja käyttökokemuksista.
Vasta hänen avullaan sen tajusin - meillähän on ihan hillitön Bugaboo-perhe kaikkine lisävarusteineen ja tilpehööreineen. Tiedän Bugaboo -rattaista hämmentävän paljon. Meitsi harrastaa rattaita! Vähän noloa. Mutta tottahan se on, että Bugaboo on ollut elämänkumppanini jo lähes neljä vuotta.
Olen ymmärtänyt, että äitimaailmassa on kaksi koulukuntaa - ne, jotka joka omistavat Bugaboot tai haluaisivat omistaa, mutteivät raaski ja ne, jotka dissaavat Bugiksia ja jopa käyvät debattia siitä, että Bugaboot ovat lapselle hengenvaarallisia, voivat kaatua ja ties mitä.
Bullshittiä, sanon minä. Metsälenkillä ja landella kannattaa ehkä satsata muihin rattaisiin, mutta kaupunkiolosuhteissa Bugaboot ovat rattaiden parhaimmistoa.
Bugaboo Gecko
Ensimmäiset Bugaboomme olivat nyt jo valmistuksesta poistuneet Geckot. Hankimme ne käytettynä esikoiselle yksinomaan siitä syystä, että juuri mitkään muut rattaat eivät mahtuneet pikkuruiseen töölöläishissiin. Geckot sai sullottua sinne juuri ja juuri, kun nosti heittoaisan ylös ja itse laihisti niin, ettei hengittänyt koko matkalla ylös.
Geckot ovat Cameleonia edeltävä malli. Erona cameihin on lähinnä juuri pienempi koko, sekä se että työntöaisa ei ole säädettävä, eikä kopassa ole nostokahvaa. Camien tapaan Geckoissa on heittoaisa ja pienet kääntyvät etupyörät, jotka voi lumikeleillä vaihtaa talvipyöriin (jotka taas eivät ole käännettävät). Geckot ovat olleet meillä esikoisella käytössä aina syntymästä noin kolmevuotiaaksi asti ja ja olemme tykänneet kärryistä kovasti. Sikäli Bugaboo-harrastukseni taitaa kuitenkin olla vähenemään päin, että olen ajatellut pian myydä Geckot pois. En olekaan tarvinnut niitä partsivaunuina, kuten ennen tytsyn syntymää kuvittelin.
Geckoja näkee nykyään harvakseltaan, mutta mikäli Facebookin Bugaboo-sivuja on uskominen, ne alkavat olla jo suorastaan kulttimaineessa.
Bugaboo Bee+
Sittemmin mallista on tullut markkinoille kolmas versio, Bee3, johon on tehty taas uusia parannuksia.
Bee3 -rattaita en ole kokeillut, mutta uutta vauvaa ja tulevaa Thaimaan reissua tekosyynä käyttäen hankin meidän rattaisiin uuden jatkettavan Bee3-kuomun, joka siis sopii sellaisenaan myös Bee+ -malliin. Kuomun alle saa kyllä taaperon hyvin suojaan, mutta käytännössä en ole varma, kuka lapsi suostuu kuomun alla ainakaan hereillä ollessaan istumaan....
Meillä Bee+ -rattaat ovat olleet todella kovassa käytössä kesästadissa sekä kaikilla ulkomaan reissuillamme ja lisäksi ne ovat erinomaiset autoreissurattaat. Bee+-rattaissa on muiden Bugaboiden tapaan kääntyvät etupyörät, joten niiden työntäminen on tosi kevyttä hommaa. Myös rattaiden laittaminen kasaan käy yhdellä napsautuksella, joten ne ovat tosiaan erittäin näppärät ja käytännölliset.
Kaupunkikäyttöön Bee+ -rattaat ovat erinomaiset, mutta lumessa tai hiekkarannalla niillä ei sen sijaan tee yhtikäs mitään.
Beet menevät kasattuna tosi pieneen tilaan ja sitä ominaisuutta olemme hyödyntäneet etenkin lentomatkoilla. Omistamme (tietenkin) Bugaboon oman lentolaukun, sen pehmeän version. Rattaat sujahtavat sinne tosi väljästi ja koska rataslaukuilla ei ole painorajoja, sullomme lentolaukkuun lisäksi kaikkea mahdollista muuta lastentarviketta.
Bee+ -rattaiden kanssa lentolaukussa on matkustanut kaikenlaista korvikejauheista ja pussipuuroista rantavaatteisiin. Jopa BabyBjörnin sitteri mahtuu pussiin yhdessä rattaiden kanssa. Kätevää!

Bugaboo Donkey (mono ja duo)
Jos Bee+ -rattaat ovat matkisten aatelia, niin Donkeyt ovat tuplarattaiden Porschet! Eivätkä tietysti vain tuplarattaiden, sillä ovathan ne myös yhden lapsen rattaat.
Donkeyt kotiutuivat meille tytsyn syntymän myötä. Myös ne onnistuin löytämään käytettyinä, mutta rattaat olivat kyllä aivan pakasta vedetyt. Takuuta oli vielä reilusti jäljellä ja edellinen omistaja sanoikin, että rattaat olivat lähinnä koristaneet autotallia.
Donkeyt ovat olleet paras ostos koko meikäläisen lastentarvikehankintojen historiassa.
Mono-versiona ne ovat saman levyiset kuin Buffalot (Bugaboon uusin yhden lapsen ratasmalli), mutta sivuun jää tilaa ostoskorille, joka on maailman kätevin.
Duo-versiona Donkeyt ovat tuplarattaiksi varsin kompaktit ja aivan naurettavan kevyet työntää. Vaihto monoista duoksi käy kädenkäänteessä - rungosta avataan kolme lukkoa ja vedetään runko täyteen leveyteensä. Tämän voi tehdä jopa silloin kun toisessa istuimessa on lapsi kyydissä.
Buffalon tapaan Donkeyssa on isot kääntyvät etupyörät, jotka toimivat kelillä kuin kelillä, eikä tarvitse säätää kesä- ja talvipyörien kanssa. Suuret ilmatäytteiset pyörät takaavat, että meno on kevyttä ja töyssytöntä. Aika korkeiden kynnystenkin yli näillä kieseillä pääsee ilman että etupyöriä tarvitsee nostaa. Tämän parempia rattaita en ole koskaan työntänyt. Varmastikin nämä samat ominaisuudet koskevat myös Buffaloita.
Buffalon tapaan Donkeyssa on isot kääntyvät etupyörät, jotka toimivat kelillä kuin kelillä, eikä tarvitse säätää kesä- ja talvipyörien kanssa. Suuret ilmatäytteiset pyörät takaavat, että meno on kevyttä ja töyssytöntä. Aika korkeiden kynnystenkin yli näillä kieseillä pääsee ilman että etupyöriä tarvitsee nostaa. Tämän parempia rattaita en ole koskaan työntänyt. Varmastikin nämä samat ominaisuudet koskevat myös Buffaloita.
Pari puutetta kuitenkin kirjattakoon - Donkeyt eivät todellakaan ole mitkään matkarattaat. Ne mahtuvat kyllä keskikokoisen auton takakonttiin, jos ne purettu atomeiksi, mutta päivittäisellä purku-kasaus-seremonialla saa kyllä hermot riekaleiksi.
Lisäksi monorattaiden ostoskorille ei Bugaboo ole ainakaan toistaiseksi kehittänyt mitään sadesuojaa, joten pienemmälläkin tihkulla loota tulvii vettä. Näppäränä emäntänä ratkaisin itse probleeman; kaivoin kaapin kätköistä vanhan kämäsen sadesuojan, leikkelin sen paloiksi ja ompelin sivukorille passelin suikan!
Bugaboo-roinaa on näiden kolmien rattaiden myötä kertynyt sievoinen kasa. On seisomalautaa, päivänvarjoa, seatlineria, footmuffeja, mukipidikettä jne. Samat lisävarusteet käyvät käytännössä kaikkiin bugiksiin, joten rattaita on ollut helppo vaihtaa lennosta toisiin. Kaikkiin rattaisiin meillä on myös MaxiCosin turvakaukalon adapterit. Yksi parhaimmiksi kokemistani yhdistelmistä turvakaukaloikäisen kanssa autolla kaupoilla tms. kuljettaessa on Bee+:n runko yhdistettynä adaptereilla kaukaloon. Bee+:n runko menee helposti takakonttiin ja autoon sammahtanut lapsi on simppeliä nostaa nukkuvana kaukalossaan pyörien päälle.
Hieman ylistysluontoiset ovat käyttökokemukseni Bugaboo-rattaista, mutta näin se vaan on. Laatukärryjä, sanon minä. Lisäksi Bugaboot pitävät hyvin arvonsa, jos niistä huolehtii hyvin. Ja tosiaan käytettynäkin ostettaessa Bugaboot ovat erinomainen hankinta. Kun menopelit on kunnossa, niin harmittaa vähemmän. Vähän niin kuin laittaisi rahaa pankkiin, eikö..?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti